Com explicar quan un procés comença en mal peu i s'acaba convertit en una gran experiència. Si partim de la teoria, sabem que el currículum és l'element mediador entre la teoria i pràctica. Si a més el contextualitzem a un entorn contínuament canviant, on els mètodes d'ensenyament rígids i tradicionals tenen cada vegada menys cabuda, envers les noves maneres d'educar, unides a l'avanç implacable de la tecnologia. Ens trobem a un escenari sense precedents i en constant evolució.
Tendències educatives derivades d'una pandèmia mundial: Programació. Realitat Virtual. Neurociència. Educació STEAM. Educació híbrida. Aules col·laboratives. Digitals i responsables. Família+Escola. Pràctica+Prototipus. Educació personalitzada. #cthinkeMA https://t.co/qNCJOzKZ8m
— Andreu Reig Fayos (@AndreuReig) December 7, 2021
A Eivissa és un
fet que als darrers anys hi ha hagut un considerable augment
de les matriculacions d'alumnat nouvingut. La qual cosa ha precipitat que
el centre on he fet les pràctiques, haja hagut d'absorbir un volum d'alumnat
estranger, a més del repte afegit per la diversitat cultural, social, i per
descomptat lingüística. Aquest nou marc educatiu es tradueix en un centre amb
una cabuda de 351 alumnes, i un total de 115 NESE + NEE diagnosticats
(caldria saber quants hi ha sense estar-ho). La qual cosa produeix com a
conseqüència directa, un nou canvi en les tendències educatives per a l'alumnat
nouvingut, on tampoc es pot oblidar les competències globals de cada centre
educatiu amb l'alumnat ordinari. On la inclusió, la igualtat d'oportunitats i
la cohesió social de tot l'alumnat és la base d'una educació intercultural i
inclusiva, fonamentada en el respecte i el coneixement de les diverses cultures
presents als centres.
No obstant això, en acabar-se les dues setmanes d'observació, el balanç és completament positiu. M'ha resultat increïble formar part d'un centre docent, però més encara d'un procés educatiu. Tot i que sóc conscient que sols "seia i observava", a més de no haver interactuat tant amb l'alumnat com m'hauria agradat, m'ha resultat molt apassionant la tasca que es fa. Sóc conscient que quinze dies no poden estirar-se més, però crec que els he aprofitat per a poder tenir una visió general del que és un centre educatiu: He vist les parts per les quals és forma, diferents comissions de servei, reunions d'equip docent, conflictes amb alumnes, conflictes entre professors, amb el mateix centre, expulsions, amonestacions, diversitats d'opinions d'un mateix tema, disconformitats, visites a direcció, assistència a un claustre, guàrdies de pati, assistència a una avaluació de 2n de batxillerat, interacció amb altres professors on el feedback era molt enriquidor, assistència a les classes d'altres cursos, o fer tot un dia amb un mateix grup.
_________________________________
BIBLIOGRAFIA. REFERÈNCIES.
Fuster, M. (10 de gener de 2020). Primària no
té cap programa d’acollida per als estudiants nouvinguts. Ara
Balears. https://www.arabalears.cat/societat/educacio-primaria-programa-acollida-estudiants-nouvinguts_1_2601107.html
ICEMD (s.f.). Tendencias en
Educación. Instituto Economía Digital. ESIC. [Arxiu
PDF]. https://www.esic.edu/pdf/tendencias_en_educacion.pdf
Reig Fayos, A. [@AndreuReig]. (2021,
07 de desembre). Tendències educatives derivades
d'una pandèmia mundial: Programació. Realitat Virtual. Neurociència. Educació
STEAM. Educació híbrida. Aules col·laboratives. Digitals i responsables.
Família+Escola. [Tweet]. Twitter. Recuperat a partir de l’enllaç: https://twitter.com/AndreuReig/status/1468313960868941838
Reig Fayos, A. [@AndreuReig]. (2021,
14 de novembre). Demà comencem pràctiques
d’observació les/els alumnes del Màster de Formació de Professorat de la @UIBuniversitat iniciem una
nova etapa, la. [Tweet]. Twitter. Recuperat a partir de l’enllaç: https://twitter.com/AndreuReig/status/1459805627283292164
Comentarios
Publicar un comentario