Ir al contenido principal

LES COMPETÈNCIES DOCENTS A UN MÓN DIGITAL.

El passat any 2020, el mires per on el mires, serà un any que passarà a la història per l'evolució que provocà la Covid-19 al sistema educatiu, des del punt de vista tecnològic. Ja que, per la força, es va haver d'abandonar l'assistència física de les aules, per un model a distància. Una nova tendència educativa, que tan sols el curs anterior, hagués sigut impensable d'aplicar.


Aquesta circumstància catapultà l'esforç necessari, per molts dels professionals de l'educació, per saber com gestionar aquest món tecnològic d'una manera hàbil, ràpida i eficient. Un fet, que de vegades, s'agreujava per la bretxa digital existent a moltes llars de l'alumnat. Fent pales, que hi ha una necessitat de millorar les competències digitals, tant dels alumnes, com del professorat.

No obstant això, cal no oblidar que els centres educatius desenvolupen un paper que va més enllà de l'educació. Són necessaris com eixe espai on l'alumnat interactua i es relaciona. Per tant, una vegada s'ha tornat al centre, caldria parar-se a pensar en com cal reconduir les capacitats del professorat, cap a una integració de les noves tecnologies aplicades a l'aprenentatge (TIC) a l'aula. S'ha de fonamentar un model híbrid de l'escolarització.


Imatge extreta de: evirtualplus.es  

“Un docente competente debe poseer el conjunto de creencias, conocimientos, capacidades y actitudes básicas de la identidad docente o las cualidades profesionales fundamentales necesarias para educar en y para un mundo digital”. 


Aquest és el punt de partida on Francesc ESTEVE, Linda CASTAÑEDA i Jordi ADELL estableixen un punt i a part al seu article: Un Modelo Holístico de Competencia Docente para el Mundo Digital. On, mitjançant un nou model de competència docent per al món digital, pretenen superar algunes de les principals limitacions de models previs. Per començar, cal acceptar que les TIC modifiquen aspectes claus de l'acció docent, la qual hauria de ser competent als entorns institucionals, organitzatius i socials, on es treballen i s'aprenen.

A l'article, defineixen al docent com un expert generador de continguts pedagògics digitals, on la competència digital del professorat, s'identifica en el domini total de les TIC para dur a terme la seua professió, i articular les estratègies didàctiques necessàries perquè els estudiants puguen entendre i dominar els conceptes, principis i procediments de la matèria.

Si he de remarcar alguna part de l'article, seria l'estudi reflexiu que fan de l'espai educatiu, on l'anomenen Entorn Organitzatiu d'Aprenentatge. Un entorn on ha d'existir la capacitat de crear, gestionat, enriquir-se, ampliar, adaptar i reaprendre de manera individual o en xarxa, tant de fonts científiques, com de la interacció d'altres docents, alumnes o qualsevol membre de la comunitat educativa.

Tanmateix, la seua competència núm. 5 i núm. 6, mostren una de les parts més importants que l'educació hauria de tenir en compte. L'ús de la tecnologia des de la perspectiva del compromís social i de l'expansió de la relació amb la família i l'entorn de l'estudiant, que, al cap i a la fi, és l'alumnat el protagonista de tot aquest Blog.

_____________________________________________

BIBLIOGRAFIA. REFERÈNCIES. 

Acuña, M. (26 de Juny de 2020). Educación Híbrida: transformando la educación tradicional. Evirtualplus. https://www.evirtualplus.com/educacion-hibrida/

Arcos, A. (19 de gener de 2021). Las 10 tendencias educativas que marcarán este 2021. Magisterio. https://www.magisnet.com/2021/01/las-10-tendencias-educativas-que-marcaran-este-2021/

Castañeda, L., Esteve, F., Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital?. Revista de Educación a Distancia (RED), 18(56), 1-20. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.001

Pomares, A. (18 de Març de 2020). Entornos organizativos de aprendizaje / #YoMeQuedoEnCasaAprendiendo. Grupo Humannova. Construimos organizaciones de futuro. https://humannova.com/entornos-organizativos-aprendizaje/#:~:text=Un%20Entorno%20Organizativo%20de%20Aprendizaje%20deber%C3%ADa%20aglutinar%2C%20estructurar,al%20aprendizaje%20de%20las%20personas%20que%20la%20integran.

 


Comentarios